شایعات انتخاباتی درمیان مهاجران هم ميهن ما در مشهد
اسدالله جعفری اسدالله جعفری

بنام خدا

 

انتخابات هرکشوری مألوف باشایعاتی بسیاری است که این  شایعات انتخاباتی از دو سرچشمه منشاء می گیرند:

1 – طرفداران نامزد ها شایعاتی را له وعلیه نامزد های مورد نظر ومخالفان ورقیبان نامزد مورد نظر خود شان ،می سازند ودر اجتماع پخش می کنند.

2 – خود نامزد ها نیز برای نوع روان شناسی انتخاباتی شایعه پراکنی می کنند تا از این طریق راهی را برای پیروزی خود وشکست رقیبان جست وجو کنند.

 انتخابات در پیش روی نیز از این شایعات بی نصیب نماند واز همان روز های نخست سال نو ودر دید وباز دید های خویشاوندی عید وسال نو این شایعات دهن بدهن می شد .اما در این اواخر ومخصو صا با سفر چهار تن از نامزد های مطرح به امریکا وباز گشت خلیل زاد به صحنه انتخابات وسفر آقای محمد محقق به امریکا شایعات انتخاباتی سیر صعودی گرفته است وروزی نیست که شایعه ای ازسر زبان ها سرنخورد وگوش های بی خبر از همه جا را نوازش نکند وآتش در خیالخانه ای بر نیفروزد وطرح نو در نیندازد.

1 –  بابازگشت آقای محمدمحقق از امریکاشایع شد که ایشان با احمد جلالی کنار آمده ودر سفر باز گشت با ژانرال تبعیدی ازبک آقای رشید دوستم ائتلاف کرده وبا احمد جلالی بر سر معاونت اول ودوم به توافق رسیده اند که آقای محقق معاون اول ورشید دوستم معاون دوم ومارشال تاجیک قسیم فهیم وزیر دفاع باشند.

امااین شایعه فقط یک سومش راست بود که عبارت باشد از ائتلاف محقق ودوستم وانتشار بیانیه مشترک جنبش ملی اسلامی وحزب وحدت مردم افغانستان.

2 – شایع شد که آقای کریم خلیلی مرد زیرک وسیاست دان هزاره ،از حامد کرزی کناره گیری نموده وبنادارد با نامزد دیگری (دکتر عبدالله) برسر معاونت چانه زنی می کند وهنوز به هیچ نامزدی پاسخ بله را نداده وپاسخ بله را زمانی خواهد داد که کاری بسیار مهم کرده باشد تا نامزد ها بادیدن آن کار مهم آقای خلیلی ،برای گرفتن بله پررمز وراز آقای حلیلی ، با پا،نه بلکه باسر بدوند وآقای خلیلی بعد ازگلاب گیری وگرده افشانی جواب بله را بدهد ومهریه این بله چیز های بسیار باشد.

اما آن کار وکارستانی که قرار است آقای خلیلی براه اندازد تا چشم ها را خیره سازد وعقل وهوش از همه برباید ودین ودل برباد دهد ودنیا بدست آیداین است که :

آقای خلیلی تصمیم دارد که کنگره حزب را برگزار کند تا بار دیگر از نام شهید مزاری مایه گزارد وحدود سه تا هفت هزار نفر را در کابل گرد آورد وبه باز سازی حزب وحدت بپردازد تا با یک تیر دو نشان زند:

1 – به رقیبان حزبی خود نشان دهد که هنوز می تواند ایمان ودهان بسیاری هارا بیخرد وبرخر مراد سوار شود.2 – به نامزد های ریاست جمهوری بازبان بی زبانی پیام دهد که اگر هیچ هزاره ای به شمارأی ندهند،همین سه هزار رأی نمک گیران من به تنهای می تواند شما را براریکه قدرت نشاند وشما می توانید از این سه هزار رأی نردبانی بسازید برای صعود به آسمان آرزوی تان.

ظاهرا این شایعه نصفش راست است یعنی آقای خلیلی بنادارد قبل از ماه اسد کنگره حزب خود را برگزار کنند وشاید هم به همین زودی ها وشاید هم در دو مرحله برگزار کند 1 – مرحله اول در همین زودی ها تا بتواند معاونت دوم را از آن خود کند وفرزندش همچنان معاون سفیر بماند2 – مرحله دوم در همان روز های انتخابات ورأی گیری تاآقای خلیلی پیشاپیش شرکت کنندگان در کنگره به سوی صندق های رأی برود وشرکت کنندگان به ولی نعمت خود وفادار بماند همان جا به ...

3 – شایع شد که آقای محمد اکبری مجاهد مشهور دوران جهاد واز تاریخ سازان غرب کابل ،با آقای اشرف غنی احمد زی وارد مذاکره وگفت وگو شده ویکی از نزدیکان خود را به معاونت دوم آقای اشرف غنی احمد زی پیش نهاد کرده است ومورد قبول نیز واقع شده است.

این شایعه با زنگ زدن های آن معاون خیالی محمد اکبری به مشهد تاحدودی راست بود اما دولت دولت مستعجل از آب در آمد.

4 – آخرین شایعات انتخابات در مشهد این است که همه ی سیاست مردان هزاره حول ومحور آقای حامد کرزی جمع شده اند وقرار بر این است که آقای خلیلی همچنان معاون دوم بماند وآقای محقق را سه وزارت بدهد وچند سفارت وچند والی ولایت های مرکزی وجنب وغرب.آقای شیخ قربانعلی عرفانی را در سناتوریش ابقاءکند وآقای اکبری را وزیر مشاویر مقرر کند.

راستی اگر این شایعات راست از آب در آمد،آن همه شعار ها وادعاهای بزرگان درباره هزاره وخون آلود بودن دست حامد کرزی به خون هزاره ها  وهمگامی کرزی با کوچی ها چه می شود؟

باید گفت :

شتردیدی ندیدی.


April 30th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات